Nowości prawne – Listopad

2 listopada, 2021

RODZICIELSKIE ŚWIADCZENIE EMERYTALNE
„MAMA 4+”

Od 2019 roku osoby, które wychowały co najmniej 4 dzieci, mogą skorzystać z tzw. rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego.

O co chodzi?
Świadczenie, o którym mowa, skierowane jest do seniorów, którzy ze względu na konieczność opieki nad dziećmi musieli wcześnie zrezygnować z pracy zarobkowej (albo też w ogóle jej nie podjęli).
Brak zdefiniowanych w normalnym trybie lat pracy wpływa znacząco na sytuację ekonomiczną wielu starszych Polaków. Wprowadzona zmiana ma więc stanowić formę finansowego zabezpieczenia dla osób, które poświęciły się opiece i wychowaniu dzieci. Jednocześnie podkreśla ona znaczenie roli rodzica/ opiekuna w utrzymaniu społecznego ładu.

Beneficjentami programu – wbrew potocznej nazwie „Mama plus” – mogą zostać:

  • matki powyżej 60. roku życia, które urodziły i wychowały lub tyko wychowały co najmniej4 dzieci;
  • ojcowie powyżej 65. roku życia, którzy wychowali minimum 4 dzieci bez udziału matki(z przyczyn losowych bądź też z powodu jej świadomej rezygnacji z stałej opieki).

Kryterium wychowawstwa ma tutaj znaczenie kluczowe, ponieważ o rzeczone świadczenie mogą ubiegać się seniorzy i seniorki, którzy opiekowali się zarówno własnym potomstwem, jak i dziećmi współmałżonka, przysposobionymi albo przyjętymi na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (ale nie zawodowej).

Chcąc uzyskać takie wsparcie, należy złożyć w ZUS stosowny wniosek. Jednak aby je ostatecznie otrzymać, trzeba spełnić podstawowe kryteria m.in.: rodzinne (opieka nad co najmniej 4 dzieci), ekonomiczne (sytuacja materialna wnioskodawcy) czy związane z miejscem zamieszkana (świadczenie przysługuje wyłącznie osobom mieszkającym na stałe w Polsce).

Dobrze przygotowana dokumentacja musi zatem zawierać pakiet odpowiednich zaświadczeń.Należy więc – poza niezbędnymi informacjami wprowadzanymi do samego wniosku, takimi jak dane osobowe, numer PESEL wnioskodawcy, adres zamieszkania – uwzględnić także:

  • zaświadczenie o liczbie urodzonych lub przysposobionych dzieci – tj. akty ich urodzeniai numery PESEL;
  • potwierdzenie posiadania pełnych praw rodzicielskich – osoby pozbawione praw rodzicielskich nie mogą ubiegać się o tego typu świadczenie uzupełniające;
  • zaświadczenie z odpowiedniego urzędu skarbowego potwierdzające wysokość uzyskiwanych dochodów lub przychodów;
  • zaświadczenie potwierdzające aktualne zatrudnienie;
  • zaświadczenie z urzędu gminy potwierdzające rodzaj oraz wielkość posiadanego gospodarstwa rolnego;
  • oświadczenie o wysokości uzyskiwanego z prowadzonej działalności rolniczej dochodu;
  • inne zaświadczenia uzasadniające sytuację osobistą, rodzinną czy materialną wnioskodawcy.

W przypadku mężczyzn starających się o wypłatę rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego konieczne jest przedstawienie ewentualnego aktu zgonu małżonki lub dokumentów potwierdzających jej zmniejszony udział w wychowaniu dzieci (np. wyrok pozbawienia lub ograniczenia jej praw rodzicielskich).

Należy pamiętać jednak, że świadczenie to ma charakter wsparcia uzupełniającego, a zatem jego maksymalna wysokość odpowiadać będzie kwocie najniższej emerytury.Co za tym idzie – w całości otrzymają je tylko osoby, które nie posiadają prawa do renty czy emerytury ani nie uzyskują innego dochodu.
Ci seniorzy, którzy korzystają ze świadczeń publicznych albo pracują zarobkowo, ale łączna wysokość ich dochodów nie przekracza kwoty najniższej emerytury, będą mogli uzyskać w ramach tego program dopełnienie do aktualnie obowiązującego minimum emerytalnego.

Źródło:


PROGRAM „NOWY ŁAD” W PERSPEKTYWIE POLSKICH SENIORÓW

Program „Nowy ład” ma stanowić odpowiedź rządu na nową, mocno zmieniającą się – również pod wpływem pandemii – rzeczywistość.W jego skład wchodzi szereg różnych inicjatyw, które razem mają się złożyć na odświeżoną politykę społeczną, ekonomiczną i gospodarczą kraju.

Wśród postulatów i projektów jakie uwzględnia program, znajdują się również takie, które bezpośrednio odpowiadają na potrzeby grupy senioralnej.Docelowo mają być one realizowane na różnych płaszczyznach i obejmować wiele obszarów życia osób starszych (polityka emerytalna, aktywizacja społeczna i zawodowa osób 60+, wsparciew sektorze zdrowotnym).

Zmiany w zakresie emerytur (zerowy PIT) zostały już omówione w poprzednich artykułach. Wśród innych propozycji rządu pojawiły się też takie inicjatywy, jak program „aktywność+”, korpus pomocy, czy dofinansowanie do narzędzi wspierających bezpieczeństwo polskich seniorów.


ZMIANY W „AKTYWNOŚĆ PLUS”

Jednym z projektów, który poprzez wdrożenie odpowiednich środków rząd chce nadal rozwijać, jest istniejący już – choć pod nieco inną nazwą – program „Aktywność plus”.Jego podstawowym celem jest aktywizacja osób starszych poprzez wzmocnienie infrastruktury senioralnej w Polsce.

Program ten w dotychczasowym kształcie skupiał się na stworzeniu i prowadzeniu przyjaznej osobom po 60. roku życia polityki społecznej. Uwzględniał zatem dofinansowanie do inicjatyw, których głównym zadaniem było wspieranie seniorów w aktywnym poszukiwaniu metodi sposobów na ich rozwój oraz poprawę jakości życia.

Ostatecznie działania w tym zakresie będą kontynuowane i uwzględnią przedsięwzięcia realizowane w czterech priorytetowych obszarach:

  1. aktywność społeczna – program chce wspierać osoby starsze w podejmowaniu aktywności życiowej (związanej z kreatywnym i aktywnym spędzaniem czasu), społecznej (zaangażowaniew życie lokalnej społeczności) oraz zawodowej (utrzymanie się na rynku pracy);
  2. partycypacja społeczna – skupienie się na wspieraniu samoorganizacji seniorów jako grupy, oraz zwiększeniu ich zaangażowania w procesie podejmowania decyzji w ramach lokalnych społeczności;
  3. włączenie cyfrowe – edukacja z zakresu działania i użytkowania nowych technologii i medióww taki sposób, żeby przeciwdziałać wykluczeniu oraz zwiększyć bezpieczeństwo osób starszychw sieci;
  4. przygotowanie do starości – wsparcie dla działań ukierunkowanych na kształtowanie pozytywnego wizerunku osób starszych oraz zwiększenie ich bezpieczeństwa.

Źródło:


BEZPIECZNY SENIOR

Kwestia bezpieczeństwa seniorów podejmowana jest w ramach planów skoncentrowanych wokół „Nowego ładu” bardzo często. Z założenia ma ona odnosić się do różnych obszarów życia osób starszych – od bezpieczeństwa ekonomicznego, cyfrowego, aż po najbardziej fundamentalne, czyli to związane ze zdrowiem i życiem.

Jednym z działań, za pomocą którego rząd chce zabezpieczyć sytuację seniorów, ma być ułatwiony dostęp do tak zwanych opasek bezpieczeństwa, które umożliwiają proste (lub automatyczne) wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia.

Zakres, w jakim dofinansowanie do zakupu tego rodzaju instrumentów miałby zostać zrealizowany, nie jest jednak dokładnie określony, trudno zatem przewidzieć kto i na jakich zasadach mógłby sięo nie ubiegać.

Źródło:


PLACÓWKI OPIEKUŃCZE O SPECJALNYM CHARAKTERZE

W propozycjach rządowych uwzględnia się również tworzenie i rozwijanie innowacyjnej formy opieki dziennej dla seniorów.

Docelowo miałaby ona polegać na połączeniu dwóch instytucji – przedszkola i domu opieki dla osób starszych.

Tego typu ośrodki tworzone są w niektórych krajach zachodu i skutecznie wspierają integrację międzypokoleniową, stawiając na wymianę potrzeb i doświadczeń, która korzystanie wpływa na wszystkich uczestników takich zajęć. W przypadku dzieci rozwijane są bowiem kompetencje emocjonalne i społeczne, natomiast seniorzy mogą realizować się w roli mentorów oraz wychowawców dla najmłodszych.

Źródło:


DZIENNE DOMY OPIEKI – JAK DZIAŁAJĄ W RUDZIE ŚLĄSKIEJ

Jedną z bardziej znanych seniorom form opieki, jaką dysponuje system socjalny są DPS – czyli Domy Pomocy Społecznej.

Tego rodzaju ośrodki mają z założenia wspierać najstarszych i najbardziej potrzebujących Polaków. Działają zwykle przy miejskich albo gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej i co do zasady ukierunkowane są na pomoc osobom niesamodzielnym, wymagającym całodobowej opieki.

Alternatywą dla tej inicjatywy są Dzienne Domy Opieki, które z jednej strony korespondują z ideą DPS – to znaczy oferują swoim podopiecznym pomoc i wsparcie w wielu najbardziej podstawowych sprawach życiowych, z drugiej natomiast skupiają się na organizacji zajęć w taki sposób, żeby mogli oni aktywnie i z troską o dobrostan psychiczny i fizyczny spędzać czas wolny.

Z pomocy w ramach działalności DDO mogą skorzystać zarówno samotni seniorzy, jak i ci, którym rodziny nie są w stanie zapewnić pełnej opieki.

Ośrodki, o których mowa, mają charakter dziennej pomocy, a więc czynne są zwykle przez kilka godzin – od rana do popołudnia. W tym czasie seniorzy uczestniczą w różnego rodzaju zajęciach rekreacyjnych, kulturalnych czy rehabilitacyjnych.

Ze względu na charakter tych placówek, mogą oni również liczyć na inne formy wsparcia m.in.w załatwieniu spraw urzędowych czy formalnych.

Co do zasady, o udział w zajęciach organizowanych przez tego typu instytucje mogą ubiegać się wszystkie osoby starsze, które spełnią kryteria dochodowe i których sytuacja życiowa (związanaz samotnością czy brakiem pełnej i niezbędnej opieki na co dzień) tego wymaga.

W jaki sposób można się ubiegać o miejsce w DDO?

Decyzja o przyznaniu miejsca DDO podejmowana jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej.

Na to, czy senior będzie miał możliwość skorzystania z tej formy wsparcia, wpływ będzie miał wywiad przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Tego rodzaju wizyta ma przede wszystkim charakter rozpoznawczy, ponieważ na jej podstawie OPS będzie mógł ocenić zakres pomocy niezbędnej dla zaspokojenia potrzeb wnioskującego.

Co ważne – podczas takiej wizyty pracownik OPS może prosić o dostęp do dokumentacji poświadczającej dochód wnioskodawcy (np. odcinek z renty/ emerytury wskazujący na jej wysokość), jego sytuację zdrowotną (np. orzeczenie o niepełnosprawności) czy ekonomiczną (rachunki, wysokość stałych opłat itd.).

Przedstawienie pełnej dokumentacji jest konieczne do ustalenia, w jakim wymiarze zaspokojone są podstawowe potrzeby klienta.

Warto również dodać, że – mimo iż opłaty za korzystanie z ośrodka zatwierdza samorząd – to właśnie na podstawie indywidualnej sytuacji potencjalnego podopiecznego ustalana jest dla niego ostateczna stawka.

Należy pamiętać, że Dzienny Dom Opieki nie ma charakteru klubu seniora – spełnia on niektóre jego funkcje, jednak z założenia ma bardziej rozbudowany zakres działalności, a jego podopieczni muszą spełniać określone warunki.

Jak wygląda sytuacja w Rudzie Śląskiej?

W mieście od ponad 30 lat działa Dzienny Dom Pomocy Społecznej, który od 2015 roku funkcjonuje pod nazwą Dzienny Dom „Senior – Wigor”.Ośrodek znajduje się przy ul. Markowej 20a w Nowym Bytomiu, a jego działalność ukierunkowana jest przede wszystkim na aktywizację osób starszych poprzez terapię zajęciową, gimnastykę usprawniającą czy rehabilitację.

Od tego roku rudzcy seniorzy mogą również skorzystać z infrastruktury Dziennego Domu Opieki Medycznej dofinansowanego z Funduszy Europejskich.
Oferta skierowana jest do osób starszych (głównie po 65. roku życia), które są bezpośrednio po hospitalizacji oraz tych, u których – ze względu na stan zdrowia wymagający pomocy pielęgniarki czy rehabilitanta – występuje zwiększone ryzyko znalezienia się w takiej sytuacji.

Seniorzy chcący wziąć udział w projekcie, muszą spełnić następujące kryteria:

  • zamieszkiwać na terenie Rudy Śląskiej;
  • posiadać skierowanie do DDOP;
  • wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

W ramach działalności DDOM przy Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej podopieczni mogą bezpłatnie – od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 17:00 – korzystać z opieki profesjonalnego zakresie wsparcia znajdują się między innymi:

  • opieka pielęgniarska, psychologiczna, logopedyczna czy dietetyczna,
  • kompleksowa rehabilitacja i terapia zajęciowa,
  • konsultacje i opieka lekarza geriatry,
  • badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne,
  • zajęcia edukacyjne,
  • w razie potrzeby wyżywienie i transport do i z DDOM.

O wymiarze udzielanej w takim trybie pomocy decyduje lekarz na podstawie indywidualnej sytuacji pacjenta.

Jednak nie będzie ona krótsza niż 30 dni.

Maksymalny czas jej trwania wynosi natomiast 120 dni roboczych.

Źródło: